LaskuNet»Asiakasrekisteri
  • RSS Feed

Last modified on 9/13/2017 9:49 AM by User.

Tags:

Asiakasrekisteri

Yleistä

Asiakasrekisterissä voit tehdä hakuja asiakkaistasi tunnuksen, nimen tai tyypin mukaan. Lisäksi voit rajata hakua koskemaan tiettyä asiakasryhmää.

                                                   

Uuden asiakastiedon lisäys

Valitse ”Lisää asiakas” sivun ylälaidasta.

Perustiedot välilehti

Nimi:                  Yrityksen nimi

Lisänimi:          yhteyshenkilön nimi. Jos yhteyshenkilöitä on useita, luo kullekin oma asiakastietonsa

jotta voit seurata heidän ostokäyttäytymistään helpommin.

Näin myös yleiset sähköpostilla tehtävät postitukset tavoittavat kaikki tarpeelliset ihmiset.

 

Toimitusosoite: toimitusten pääasiallisin toimitusosoite.

Keltainen ruksi: Mikäli toimitusosoite on sama kuin laskutusosoite, paina keltaista ruksia tietojen siirtämiseksi myös laskutustietoihin.

Sopimusasiakkaana:  Ruksi Sopimusasiakkaana kohdassa, nopeuttaa uuden sopimuksen maksajan tietojen syöttöä:

Kun haetaan sopimuslomakkeelle sopimusasiakasta, sen tiedoissa syötetyt maksajan tiedot näkyvät sopimuslomakkeella automaattisesti, kun sopimusasiakkaan tiedoissa on rastittu Sopimusasiakkaana.

Huom. Maksajan pitää myös olla taulussa Asiakkaat, jos sopimusasiakas ja maksaja eivät ole samoja.

Laskutusmaa:    Valitse laskutusmaa. Huom! Mikäli maksava asiakas on ulkomailla, mutta tuotteet toimitetaan Suomeen, on kauppatapahtuma silloin alv -velvollista! Mikäli tuotteet myös toimitetaan Suomen ulkopuolelle, silloin asiakkaalta ei tarvitse periä alv -maksuja.

Tilinumero:        Tilinumeron ja IBAN numeron infokenttä

Asiakkaan sähköpostiosoitetta lisätessä, ota huomioon automaattisesti lähtevä postitus. Jos asiakas kieltää markkinointipostituksen, laita kieltoruksi lisätiedot välilehdelle. Tarkista osoitteen oikeinkirjoitus sillä väärinkirjoitetut osoitteet ovat hyödyttömiä ja hidastavat massapostituksia!

Tyyppi:               halutessasi voit luokitella asiakkaasi sopivaan kategoriaan. esim:

§  A-aktiivinen asiakas, tilaa euromääräisesti hyvin

§  B-suhteellisen aktiivinen, tilaa euromääräisesti vähemmän

§  C-satunnainen tilaaja, euromääräisesti ei merkittävä

Asiakasryhmä:   valitaan esimerkiksi vastaavan myyjän nimi

Y-tunnus:           Muista ehdottomasti lisätä asiakkaan y-tunnus heti ensimmäisellä kerralla uutta asiakastietoa luodessa jotta se siirtyy myös laskutukseen. Y-tunnuksen voi hakea myös virallisesta rekisteristä http://www.ytj.fi/yrityshaku.aspx

Lisätiedot välilehti

Maksuehto:        Valitaan haluttu oletus maksuehto. Maksuehtoja voidaan lisätä ja muokata valikosta Asetukset / Maksuehdot. Maksuehtoa voi tilauskohtaisesti muuttaa myyntitilauksen käsittelyssä.

Toimitustapa:     Valitaan haluttu toimitustapa.

Kustannuspaikka: Syöttötieto

 

                                                   

 

Alennusprosentti: Tähän kohtaan syötetty prosenttiluku antaa asiakkaalle automaattisesti alennusprosentin mukaisen alennuksen kaikista myyntitilaukselle kirjatuista tuotteista.

Huom ! Mikäli asiakkaasi on kieltänyt sähköpostimarkkinoinnin, muista rastittaa kieltoruutu lisätiedot välilehdeltä.

Lisätiedot kohtaan voi lisätä myös omia merkintöjä asiakkaasta. Olennaista on, että tänne kerätään sellaisia tietoja, mitkä helpottavat työskentelyä! 

 Yhteyshenkilöt välilehti

 

Mikäli asiakas on esimerkiksi iso konserni ja yhteyshenkilöitä on useampia eri osastoilta, luo jokaiselle yhteyshenkilölle oma asiakaskortti jotta voit seurata heidän ostokäyttäytymistään paremmin.

Pienessä yrityksessä toisinaan tilaavan henkilön nimen voit muuttaa tarvittaessa suoraan myyntitilaukselle, jolloin pääyhteyshenkilön tiedot säilyvät asiakaskortissa. Asiakaskorttiin saat lisättyä yhteyshenkilöiden tietoja helposti painamalla Lisää yhteyshenkilö linkkiä ja tallettamalla tarvittavat tiedot. Huomaa että mahdollisen markkinointipostituksen salliminen/kielto pätee myös lisäämääsi yhteyshenkilöön.

Jos jokin tieto uupuu, voit tallettaa sen hetkiset tiedot ja lisätä puuttuvat tiedot myöhemmin. Muista tehdä se kuitenkin ennen kun alat kirjaamaan myyntitilausta!

Tapahtumat välilehti

Tapahtumat välilehdeltä näet jatkossa kyseisen asiakkaan myyntihistorian. Välilehdelle tulee näkyviin automaattisesti laskunro, pvm, summa, eräpäivä ja tieto siitä, onko lasku maksettu.

Avoimista tilauksista näkyvät tilausnro, pvm, summa, toimitukset ja onko tilaus kokonaisuudessaan toimitettu.

Liitteet välilehti

Liitteet välilehdelle voi tallettaa asiakkaaseen

liittyviä tiedostoja.

Osoitetarrat

Tästä valikosta voit tulostaa valmiit osoitetarrat asiakastiedoistasi erilaisia postituksia varten.

Voit tehdä ensimmäisen rajauksen asiakashaun perusteella ja toiset  rajaukset toimitus- tai laskutusosoitteen mukaan.

 

Asiakashaku

Voit hakea asiakasietoja asiakasrekisteristä usealla eri tavalla; asiakkaan osittaisen tai koko nimen perusteella joko omasta rekisteristäsi tai kaikkien myyntipiiriisi kuuluvien rekisteristä.

Lisäksi voit hakea tietoja asiakastunnuksen perusteella tai yhteyshenkilön nimenperusteella joko omasta tai koko asiakasrekisteristä. Voit myös hakea oman asiakasryhmäsi kaikki tiedot listalle valitsemalla nimesi valikosta.

Huomaa, että jos asiakaskorttia täyttäessäsi unohdat lisätä yhteyshenkilöksi oman nimesi, ei asiakkaan tiedot näy myyjäkohtaisessa listauksessa. Asia korjaantuu kun haet asiakkaan tiedot nimen perusteella ja lisäät oman nimesi valikosta Asiakasryhmä kohtaan.

Esimerkkejä hakuehdoista

Hakusana: Salon*  >  Etsi sanaa: Asiakkaan nimestä  > Tulos: (antaa asiakkaat joiden nimi alkaa Salon…)

Esim. Salon antiikkivälitys > Hakusana: S* > Etsi sanaa: Asiakkaan nimestä > Tulos: (antaa kaikki s – alkuiset)

Esim. Satakunnan soittajat  > Hakusana: S > Etsi sanaa: Asiakkaan nimestä > Tulos: (antaa kaikki asiakkaat, joiden nimessä on s –kirjain) > Esim. Teleste

Hakuehto: Salon > Etsi sanaa: Asiakkaan nimestä > (hakee asiakkaat, joiden nimessä on jossakin kohtaa salon) Esim. Kampaamo Salon Stylisti

Hakuehto Maija Mikkola > Etsi sanaa: Asiakkaan nimestä >Tulos: hakee kaikki asiakastiedot joista löytyy Maija Mikkolan nimi

(Huom! asiakaskorttia täytettäessä Maija Mikkolan nimi on pääsääntöisesti laitettu Lisänimi kohtaan. Jos samalla asiakkaalla on useampia yhteyshenkilöitä ja heidän nimensä on tallennettu asiakaskortin Yhteyshenkilöt välilehdelle, tulee haku kohdistaa yhteyshenkilöihin) -> Etsi sanaa Yhteyshenkilön nimestä

Kaikissa näissä esitetyissä vaihtoehdoissa voit rajata haun myös siten että se koskee ainoastaan omaa asiakasrekisteriäsi tai koko myyntipiirisi rekisteriä!

Hakusana: Salon* > Etsi sanaa: Asiakkaan nimestä > Asiakasryhmä: Maija Mikkola > Tulos: (hakee Maijan asiakkaat, joiden nimi on Salon –alkuisia) > Esim. Salon Seudun Kiinteistöt

Hakusana: 673 > Etsi sanaa: Tunnuksesta > Asiakasryhmä: Maija Mikkola > Tulos: (hakee Maijan asiakkaat, joiden asiakasnumero sisältää numeron 673) > Esim. 9673 ja 6730 sekä 673

HAKUEHTO, JOTA KANNATTAA VÄLTTÄÄ SUURISSA TIETOMÄÄRISSÄ:

·         Hakusana: * tai %  > Tulos: (hakee myyntipiirin kaikki asiakkaat)

Huom! Mikäli myyntipiiriin kuuluu useita myyjiä ja asiakasrekisterissä on paljon tietoja, tämä vaihtoehto on hidas ja epäluotettava käyttää koska järjestelmässä on rajoitus listattavien määrälle. Tämä tarkoittaa sitä, että jos myyntipiirissäsi on asiakkaita yhteensä useita tuhansia, Laskunet ei näytä kaikkia listalla, vaan a:sta lähtien ainoastaan rajoitukseen asti. Listan lopussa tulee näkyviin virheilmoitus. Virheilmoituksen lisäksi hakeminen kaikista asiakkaista on hidasta, koska LaskuNet käy läpi kaikkien asiakkaiden tiedot ennen tulosten antamista, myös listaaminen voi viedä aikaa.

Sähköpostikirje

Voit lähettää myös sähköpostilla markkinointipostia tms.

Osoituksen voit tehdä ehtojen mukaan, jotka ovat; Toimiala, Kaupunki, Asiakasryhmä ja Asiakastyyppi. Voit lisätä sähköpostilähetykseen myös liitetiedostoja.

Näytä painikkeella pääset näkemään kenelle viesti on lähdössä.

Huom ! Myös Lähettäjän sähköpostiosoite täytyy olla laitettu Yleisasetuksissa, muuten lähetys ei onnistu. Lähettäjän sähköpostiosoite laitetaan oman yrityksen Yleisasetukset kohdan Perustiedot välilehdellä.